fbpx

Osiedle idealne, czyli jakie? Każdy deweloper chciałby, aby budowane przez niego nieruchomości od razu podbijały serca kupujących. Jednak początek sprzedaży wzbudza kołatanie serca raczej u inwestora, bo już na starcie chcemy wiedzieć, czy nasz produkt na pewno trafił w zapotrzebowanie rynku i czy tym samym nie będziemy mieli problemów ze sprzedażą. Jak dobrze przygotować inwestycję, aby być spokojnym o jej losy? Poznaj cztery kroki, które pomogą ci zaprojektować idealne osiedle.

Chcesz zaprojektować idealne osiedle? Zrób analizę konkurencji

Jeśli już wytypowałeś lokalizację dla swojej inwestycji, to dobrze poznaj swoją konkurencję. Rozeznanie zrób zarówno w internecie, jak i na miejscu. Przeszukaj portale internetowe, te popularne oraz te związane z rynkiem pierwotnym. Zrób także przejażdżkę po okolicy i skrupulatnie zanotuj nazwy inwestycji, które znalazłeś. Później sprawdź te produkty w internecie.

Zwróć uwagę, czy konkurencyjne inwestycje zanadto nie odbiegają od twojej wizji. Przykładowo jeśli w okolicy sprzedawane są wyłącznie domy wolnostojące, to budowanie bliźniaków może być ryzykownym pomysłem. Nie twierdzę, że masz kreować identyczne produkty, jednak jeśli zdecydujesz się na wyłamanie z trendu panującego w danej lokalizacji, to twój produkt musi być lepszy lub tańszy.

Czytaj też: Zasady sprzedaży nieruchomości w inwestycjach deweloperskich

Analiza lokalizacji – krok drugi do zaprojektowanie idealnego osiedla

Zwróć uwagę:

  • kto mieszka w wybranej przez ciebie lokalizacji,
  • jaki jest poziom zamożności mieszkańców,
  • jaka infrastruktura jest dostępna,
  • jaka komunikacja publiczna jest dostępna – itp.

Wytypuj wady i zalety, a zwłaszcza w obszarze wad bądź ze sobą do bólu szczerym. Pamiętaj, że nie ma działek idealnych. Zawsze są wady, ważne żeby je znać i mieć świadomość, co może przeszkadzać niektórym klientom. Może być to np. zlokalizowana niedaleko strefa ekonomiczna – jednak może to być także zaleta, ponieważ pracują w niej twoi potencjalni klienci. Dobra analiza lokalizacji pomoże ci określić typ klienta, dla którego zaprojektujesz swoje osiedle.

Czytaj też: Działka inwestycyjna – nieoczywiste pułapki i zagrożenia

Weź pod uwagę target klienta

Jeśli przeanalizowałeś swoją konkurencję i znasz lokalizację, określ, dla kogo zbudujesz swoje osiedle. Dokonaj podziału ze względu na typ klienta. Najczęstsze typy to:

  1. Inwestor.
  2. Rodzina.
  3. Singiel.
  4. Senior.

Weź pod uwagę także budżet klienta. Pod tym względem możesz dokonać nastepującego podziału:

  1. Klient budżetowy.
  2. Popularny.
  3. Podwyższony.
  4. Premium.

To bardzo ważne, błędem jest zakładanie że budujemy dla wszystkich. Jeśli zaplanowałeś luksusowe wille, a w okolicy konkurencja sprzedaje budżetowe szeregówki, to możesz mieć problem ze sprzedażą. Nawet wtedy, gdy zbudujesz znakomite domy w wysokim standardzie. Pamiętaj, że klienci zwracają uwagę na sąsiedztwo, np. osoby wysoko sytuowane chcą mieszkać w prestiżowych lokalizacjach, w sąsiedztwie osób o podobnym statusie.

Czytaj też: 10 przykazań dewelopera

Do budowy idealnego osiedla konieczna jest analiza cen

Wiesz już gdzie, co i dla kogo. Wiesz też, w jakich cenach twoja konkurencja sprzedaje nieruchomości. Czas się zmierzyć z wyceną własnego produktu. Do tego momentu zebrałeś już sporo danych, które możesz wykorzystać na tym etapie i zrobić założenia cenowe. Dokonaj ich dobrej weryfikacji. Jeśli ustaliłeś, że budowane przez ciebie domy będą sprzedawane w cenie X, to sprawdź, czy w tej cenie klienci nie otrzymają lepszego produktu u konkurencji.

Oczywiście nie zawsze musisz sprzedawać w tych samych cenach lub taniej! Jeśli masz faktycznie mocne atuty w ręku np. widokową działkę, sąsiedztwo lasu lub plac zabaw na osiedlu, to prawdopodobnie będziesz w stanie osiągnąć wyższe ceny niż konkurencja. Jednak uważaj, żeby nie były to skrajnie różne wartości. Zastanów się, czy określony przez ciebie target klienta będzie w stanie zapłacić założoną cenę sprzedaży.

Ta wiedza może się przydać: Obsługa trudnego klienta

Deweloperze!Chcesz wiedzieć więcej o tym, jak przygotować dobry produkt?

Jeśli tak, to zapraszamy cię na trzydniowe warsztaty Zarządzanie sprzedażą w inwestycji deweloperskiej, prowadzone przez autorów artykułu. Dzięki tej wiedzy wyciśniesz sprzedaż na maksa!

O autorze

Kamil Lipiński – właściciel biura nieruchomości so!home oraz firmy inwestycyjno-doradczej so!invest. Specjalizuje się w prowadzeniu działów marketingu i sprzedaży inwestycji deweloperskich. Zarządzał sprzedażą kilkunastu projektów deweloperskich w segmencie mieszkaniowym. Wierzy, że dobrze przygotowany projekt jest podstawą udanego przedsięwzięcia, ale skuteczny marketing może znacząco podnieść jego rentowność.